Yow Yow
Indien deze wetenschapsdag doorgaat zou ik graag zo'n colafontijn maken. Omdat enkele niet wisten hoe dat dat eruit ziet; hieronder een filmpje:
Mentos + Cola light + Condoom
groeten Thomas
http://www.thomasdesmedt.tk
donderdag 13 maart 2008
Lesmateriaal- Projecten
Labels:
PAV wetenschapsdag
Klok sloeg precies een half uur geleden twaalf en sloeg rustig verder terwijl ik me begaf op de meeste bizarre sites die ik maar al te graag even meegeef. In het najaar is er de wetenschapsweek die dit jaar publiek moet lokken op 't khbo, en dan nog liefst richting pav-lokaal zo staan wij daar ook niet voor paal. De wetenschapsweek is al 'ingewijd' met de inspirerende slogan: "Wetenschatte wat is tatte?"
De volgende sites zijn 't zeker waard om eens langs te surfen want er zijn leuke projecten en lesinspiratie op te doen voor wetenschapslessen.
1ste site: http://www.natuurenwetenschap.be/
Op deze site kan je workshops, projecten, funpages, weetjes, foto's en nog veel meer bekijken in verband met wetenschappen!
2de site: http://www.rare-jongens.be/
Hier staan veel toffe praktische dingen zoals: proefjes (colafontein, drijvend ei, dansende rozijnen...) die je zelf makkelijk kan uitvoeren!
Je kan er zelfs een korte handleiding met tips en tricks downloaden, een handig overzicht vol tips en tricks voor iedereen die op een amusante, leerrijke manier met chemie wil werken.
Tenslotte staan er nog enkele onderwerpen waar je inspiratie voor een les kan opdoen: de mens, wonen, transport, gezondheid, keuken als labo, voeding-landbouw en gevarensymbolen.
Zelf hou ik niet echt van 'diepgaande' chemie maar als toemaatje nog de volgende site: http://www.dechemiebende.be/
Explosieve groeten!
Nickhail
De volgende sites zijn 't zeker waard om eens langs te surfen want er zijn leuke projecten en lesinspiratie op te doen voor wetenschapslessen.
1ste site: http://www.natuurenwetenschap.be/

2de site: http://www.rare-jongens.be/
Hier staan veel toffe praktische dingen zoals: proefjes (colafontein, drijvend ei, dansende rozijnen...) die je zelf makkelijk kan uitvoeren!
Je kan er zelfs een korte handleiding met tips en tricks downloaden, een handig overzicht vol tips en tricks voor iedereen die op een amusante, leerrijke manier met chemie wil werken.
Tenslotte staan er nog enkele onderwerpen waar je inspiratie voor een les kan opdoen: de mens, wonen, transport, gezondheid, keuken als labo, voeding-landbouw en gevarensymbolen.
Zelf hou ik niet echt van 'diepgaande' chemie maar als toemaatje nog de volgende site: http://www.dechemiebende.be/
Explosieve groeten!
Nickhail
Gepost door
popeliere
op
00:27:00
maandag 10 maart 2008
Juno
Het is een film die al een tijdje uit is en veel van jullie ongetwijfeld over gehoord hebben. Voor de mensen die het verhaal niet kennen:
Een tiener meisje raakt onverwacht, ongewild zwanger van een jongen uit haar klas.
Samen met haar vriendin probeert ze de ideale ouders te zoeken voor haar ongeboren kind.
In PAV past dit thema wel. Heel wat jongeren hebben deze film ongetwijfeld gezien. We hadden het vandaag over welke thema's goed waren voor de stage. Het is ergens wel zoals ons dikwijls meegedeeld werd dat het wat moelijk ligt omdat de groep ons niet kent. Maar werken vanuit een film lijkt me interessant.
Zijn er mensen die andere ideeën hebben waarover wij onze stage zouden kunnen voeren? Het is niet simpel want ze verwachten vernieuwende thema's, dus ideeën en voorstellen zijn meer of welkom.
Ik hoop dat dit onderwerp met een positieve evaluatie zal bevonden worden. :) en men excuses voor men vorige zevers.
Yann
Een tiener meisje raakt onverwacht, ongewild zwanger van een jongen uit haar klas.
Samen met haar vriendin probeert ze de ideale ouders te zoeken voor haar ongeboren kind.
In PAV past dit thema wel. Heel wat jongeren hebben deze film ongetwijfeld gezien. We hadden het vandaag over welke thema's goed waren voor de stage. Het is ergens wel zoals ons dikwijls meegedeeld werd dat het wat moelijk ligt omdat de groep ons niet kent. Maar werken vanuit een film lijkt me interessant.
Zijn er mensen die andere ideeën hebben waarover wij onze stage zouden kunnen voeren? Het is niet simpel want ze verwachten vernieuwende thema's, dus ideeën en voorstellen zijn meer of welkom.
Ik hoop dat dit onderwerp met een positieve evaluatie zal bevonden worden. :) en men excuses voor men vorige zevers.
Yann
Gepost door
Mr.Jack
op
22:26:00
Ruben in het Deeltijds
Labels:
Deeltijds Onderwijs,
Stage
Beste vrienden van de PAV
Vorig jaar deze tijd bracht ik met mijn medestudenten van PAV 2 een bezoekje aan de mooie nieuwbouw van het Centrum Deeltijds BSO van het VTI in Brugge. Ik had geen flauw benul van wat het deeltijds onderwijs precies was, laat staan wat het inhoud, hoe de werking in elkaar steekt en vooral welk soort leerlingen er daar eigenlijk schoolgaan? Deeltijds?? Zijn dat niet die jongeren op leercontract vanaf 16 jaar? Is dat niet een hoopje schoolmoeë krapuultjes bij elkaar die in het gewoon onderwijs niet meer terechtkunnen en waar leraren uit het gewoon onderwijs aan geen kanten les willen aan geven?? In elk geval, deze onderwijsvorm was voor mij in één woord te omschrijven als 'mystiek'.
Na een korte uitleg van de toenmalige coördinator van het leercentrum (men spreekt niet over een school), mevrouw Talloen, kwam ik al iets meer te weten over "het DBSO". De leerlingen kunnen vanaf 16 jaar (of 15 jaar als ze al 2 schooljaren so achter de rug hebben) toestromen in het deeltijds en lopen twee dagen per week school. Één dag in de week kunnen ze een eenvoudige beroepsopleiding volgen zoals keukenhulp, hulp in het huisouden, carrossier, lasser, ... en die andere dag van de week krijgen ze Algemene Vorming (wat wij PAV'ers dus mogen geven).
Toen kwam een zekere Astrid aan het woord, een zéér ervaren en zéér gedreven lerares Algemene Vorming. De verhalen die zij toen vertelde over haar ervaringen in het deeltijds en vooral met de leerlingen van het deeltijds spraken mij tegen al mijn persoonlijke verwachtingen in zéér aan. Ik kreeg al meteen de kriebels om deze uitdaging aan te gaan. Alleen, ... ga ik die leerlingen wel de baas kunnen? Ga ik dat wel aankunnen om een hele dag PAV te geven en dan de rest van de week nog mijn andere twee vakken in een andere school? Want ik ben geen uitdieper PAV, wat dus wil zeggen dat ik nog extra uren les moet geven voor mijn uitdiepingsvak informatica ...
Ondanks dat ik nog met enorm veel vragen zat i.v.m. het deeltijds heb ik niet lang getwijfeld en voor mezelf beslist "deze uitdaging wil ik zeker aangaan!". Wordt het niets daar? Dan heb ik zeker een unieke ervaring opgedaan!
En vola, de keuze voor stage 3 moest diezelfde week worden doorgegeven, dus typte ik mooi op de computers op school in "CDBSO VTI Brugge" en bij de druk op de toets ENTER dacht ik "NO WAY BACK !"
En hupla, vandaag "Missions 5 / 6 completed". En het bevalt me er énorm! Gelukkig ;-) anders zou het een héél zware stage zijn. En zijn dat daar nu allemaal krapuultjes? BANEEN! Schoolmoe, speciaal en allemaal heel erg verschillend?? ZEKER WETEN! De grootste uitdaging zit 'm erin om de leerlingen te kunnen boeien, aan het werk te krijgen en te kunnen houden en kunnen omgaan met de verschillen in de groep. Hierbij niet te vergeten dat je hen wat wilt bijleren.
Wat me vorig jaar opviel aan de uitleg van Astrid, was dat zij nogal veel over haar KSA verleden praatte, maar waarom? Dat begreep ik niet goed.
Nu ik daar zelf in het DBSO stagelessen geef, begrijp ik het héél goed. Al meerdere keren heb ik mijn scoutsleidergevoel naar boven voelen komen tijdens mijn lessen. Het begeleiden van de jongeren, het werken vanuit de leefwereld van de leerlingen, de vele actieve werkvormen en spelletjes, ... maken het tot een leuke manier van lesgeven voor de leerlingen en ook voor mezelf. Het kan er zo aangenaam zijn, dat ik er soms tegenop zie om dan weer voor de rest van de week "gewone" lessen te gaan geven in mijn andere stageschool.
Nu, mijn persoonlijke ervaring met de leerlingen van het deeltijds is positief, omdat ik gelukkig een goede band heb kunnen opbouwen met mijn gasten. Maar zijn het allemaal zo'n brave meewerkertjes?? Helemaal niet! Ze zijn schoolmoe! Ze komen niet, ze komen te laat, ze zijn na de middagpauze ribbedebie ... Mijn allereerste les begon ik het eerste uur met 1 leerling en eindigde ik de dag met drie. Week twee zaten er 4 van de 11 leerlingen in de klas en vandaag had ik er weer maar 2. Op zijn hoogtepunt zaten er 7 of 8 leerlingen in mijn klas :p. En ik verschiet er niet meer van als er plots eentje in slaap valt op zijn/haar bank. Met een mopje krijg je ze wel weer aan 't werk. Zij zijn niet de enigen die 'de nacht' doen! ;-)
Denk je eraan om je stage in het deeltijds te doen? Twijfel dan zeker niet om misschien nu nog vlug een observatieles aan te vragen! Dat heb ik vorig jaar niet gedaan, maar dat is de enigste manier om te weten te komen of het er je zal bevallen of niet.
Zo, dit is hoe ik mijn stage beleef. Mijn lieve medecollega, -dorpsbewoonster en PAV-stér Tamara loopt ook stage in het centrum. Zij zal de stage wel op haar manier beleven. Maar je moet niet bang zijn om ons vragen te stellen.
Stevige groeten
Ruben
Vorig jaar deze tijd bracht ik met mijn medestudenten van PAV 2 een bezoekje aan de mooie nieuwbouw van het Centrum Deeltijds BSO van het VTI in Brugge. Ik had geen flauw benul van wat het deeltijds onderwijs precies was, laat staan wat het inhoud, hoe de werking in elkaar steekt en vooral welk soort leerlingen er daar eigenlijk schoolgaan? Deeltijds?? Zijn dat niet die jongeren op leercontract vanaf 16 jaar? Is dat niet een hoopje schoolmoeë krapuultjes bij elkaar die in het gewoon onderwijs niet meer terechtkunnen en waar leraren uit het gewoon onderwijs aan geen kanten les willen aan geven?? In elk geval, deze onderwijsvorm was voor mij in één woord te omschrijven als 'mystiek'.
Na een korte uitleg van de toenmalige coördinator van het leercentrum (men spreekt niet over een school), mevrouw Talloen, kwam ik al iets meer te weten over "het DBSO". De leerlingen kunnen vanaf 16 jaar (of 15 jaar als ze al 2 schooljaren so achter de rug hebben) toestromen in het deeltijds en lopen twee dagen per week school. Één dag in de week kunnen ze een eenvoudige beroepsopleiding volgen zoals keukenhulp, hulp in het huisouden, carrossier, lasser, ... en die andere dag van de week krijgen ze Algemene Vorming (wat wij PAV'ers dus mogen geven).
Toen kwam een zekere Astrid aan het woord, een zéér ervaren en zéér gedreven lerares Algemene Vorming. De verhalen die zij toen vertelde over haar ervaringen in het deeltijds en vooral met de leerlingen van het deeltijds spraken mij tegen al mijn persoonlijke verwachtingen in zéér aan. Ik kreeg al meteen de kriebels om deze uitdaging aan te gaan. Alleen, ... ga ik die leerlingen wel de baas kunnen? Ga ik dat wel aankunnen om een hele dag PAV te geven en dan de rest van de week nog mijn andere twee vakken in een andere school? Want ik ben geen uitdieper PAV, wat dus wil zeggen dat ik nog extra uren les moet geven voor mijn uitdiepingsvak informatica ...
Ondanks dat ik nog met enorm veel vragen zat i.v.m. het deeltijds heb ik niet lang getwijfeld en voor mezelf beslist "deze uitdaging wil ik zeker aangaan!". Wordt het niets daar? Dan heb ik zeker een unieke ervaring opgedaan!
En vola, de keuze voor stage 3 moest diezelfde week worden doorgegeven, dus typte ik mooi op de computers op school in "CDBSO VTI Brugge" en bij de druk op de toets ENTER dacht ik "NO WAY BACK !"
En hupla, vandaag "Missions 5 / 6 completed". En het bevalt me er énorm! Gelukkig ;-) anders zou het een héél zware stage zijn. En zijn dat daar nu allemaal krapuultjes? BANEEN! Schoolmoe, speciaal en allemaal heel erg verschillend?? ZEKER WETEN! De grootste uitdaging zit 'm erin om de leerlingen te kunnen boeien, aan het werk te krijgen en te kunnen houden en kunnen omgaan met de verschillen in de groep. Hierbij niet te vergeten dat je hen wat wilt bijleren.
Wat me vorig jaar opviel aan de uitleg van Astrid, was dat zij nogal veel over haar KSA verleden praatte, maar waarom? Dat begreep ik niet goed.
Nu ik daar zelf in het DBSO stagelessen geef, begrijp ik het héél goed. Al meerdere keren heb ik mijn scoutsleidergevoel naar boven voelen komen tijdens mijn lessen. Het begeleiden van de jongeren, het werken vanuit de leefwereld van de leerlingen, de vele actieve werkvormen en spelletjes, ... maken het tot een leuke manier van lesgeven voor de leerlingen en ook voor mezelf. Het kan er zo aangenaam zijn, dat ik er soms tegenop zie om dan weer voor de rest van de week "gewone" lessen te gaan geven in mijn andere stageschool.
Nu, mijn persoonlijke ervaring met de leerlingen van het deeltijds is positief, omdat ik gelukkig een goede band heb kunnen opbouwen met mijn gasten. Maar zijn het allemaal zo'n brave meewerkertjes?? Helemaal niet! Ze zijn schoolmoe! Ze komen niet, ze komen te laat, ze zijn na de middagpauze ribbedebie ... Mijn allereerste les begon ik het eerste uur met 1 leerling en eindigde ik de dag met drie. Week twee zaten er 4 van de 11 leerlingen in de klas en vandaag had ik er weer maar 2. Op zijn hoogtepunt zaten er 7 of 8 leerlingen in mijn klas :p. En ik verschiet er niet meer van als er plots eentje in slaap valt op zijn/haar bank. Met een mopje krijg je ze wel weer aan 't werk. Zij zijn niet de enigen die 'de nacht' doen! ;-)
Denk je eraan om je stage in het deeltijds te doen? Twijfel dan zeker niet om misschien nu nog vlug een observatieles aan te vragen! Dat heb ik vorig jaar niet gedaan, maar dat is de enigste manier om te weten te komen of het er je zal bevallen of niet.
Zo, dit is hoe ik mijn stage beleef. Mijn lieve medecollega, -dorpsbewoonster en PAV-stér Tamara loopt ook stage in het centrum. Zij zal de stage wel op haar manier beleven. Maar je moet niet bang zijn om ons vragen te stellen.
Stevige groeten
Ruben
Gepost door
Ruben
op
21:49:00
Evaluatie
Labels:
FAQ (ivm de blog)
De pav-blog is gedurende de jaren al heel wat veranderd. Nu heb ik het niet over de lay-out, maar wel over de inhoud. Zonder positief of negatief te zijn staat er nu heel wat meer "bullshit" op. Niemand hoeft zich hier beschuldigd van te voelen, maar het aantal posts die te maken heeft met het vak PAV en die een didactische meerwaarde bieden aan het vak is toch serieus gedaald. Nu is mijn vraag aan jullie, valt dit jullie ook op? Zoja, storen jullie je daaraan? Wat precies dan? Aarzel niet om hier wat op te reageren, want de blog kan enkel in leven gehouden worden als ze voor jullie interessant blijft. Zeg wat je wil, maar dan liefst zonder personen te beschuldigen, want zo komen we ook nergens.
Persoonlijk nu: vroeger vond ik het aangenamer, als er een postje op kwam, dan wist je dat het interessant was om te lezen. Nu durf ik me erop betrappen dat ik na de helft al stop met lezen. Ik merk dit ook aan mijn aantal posts, dat toch wel serieus gedaald is. Dit kan ook aan mij liggen, door het drukke jaar waar we niet superveel in het KHBO zijn. Ik persoonlijk zou dan ook een aantal zaken verwijderen van de blog.
Nogmaals:
Thomas Blomme
Persoonlijk nu: vroeger vond ik het aangenamer, als er een postje op kwam, dan wist je dat het interessant was om te lezen. Nu durf ik me erop betrappen dat ik na de helft al stop met lezen. Ik merk dit ook aan mijn aantal posts, dat toch wel serieus gedaald is. Dit kan ook aan mij liggen, door het drukke jaar waar we niet superveel in het KHBO zijn. Ik persoonlijk zou dan ook een aantal zaken verwijderen van de blog.
Nogmaals:
- voel je aub niet beschuldigd, ik beschuldig hier ook niemand, maar ik stel louter iets in vraag.
- reageer hier aub op, het is de bedoeling dat de blog aangenaam blijft voor iedereen... Ik zie dat er zeventien mensen gestemd hebben op de poll, wel ik wil hier dan ook van zeventien verschillende mensen reacties op zien.
Thomas Blomme
Gepost door
Thomsas
op
03:08:00
Abonneren op:
Posts (Atom)
Blog Archive
-
►
2007
(53)
- ► 09/16 - 09/23 (5)
- ► 09/23 - 09/30 (3)
- ► 09/30 - 10/07 (3)
- ► 10/07 - 10/14 (7)
- ► 10/14 - 10/21 (5)
- ► 10/28 - 11/04 (1)
- ► 11/04 - 11/11 (4)
- ► 11/11 - 11/18 (2)
- ► 11/18 - 11/25 (5)
- ► 11/25 - 12/02 (6)
- ► 12/02 - 12/09 (1)
- ► 12/09 - 12/16 (4)
- ► 12/16 - 12/23 (4)
- ► 12/23 - 12/30 (2)
- ► 12/30 - 01/06 (1)
-
▼
2008
(79)
- ► 01/13 - 01/20 (7)
- ► 01/20 - 01/27 (1)
- ► 01/27 - 02/03 (2)
- ► 02/03 - 02/10 (3)
- ► 02/10 - 02/17 (2)
- ► 02/17 - 02/24 (2)
- ► 02/24 - 03/02 (3)
- ► 03/02 - 03/09 (1)
- ► 03/16 - 03/23 (1)
- ► 03/23 - 03/30 (2)
- ► 03/30 - 04/06 (1)
- ► 04/13 - 04/20 (2)
- ► 04/20 - 04/27 (1)
- ► 04/27 - 05/04 (2)
- ► 05/04 - 05/11 (2)
- ► 05/18 - 05/25 (5)
- ► 05/25 - 06/01 (2)
- ► 06/01 - 06/08 (1)
- ► 06/15 - 06/22 (1)
- ► 06/22 - 06/29 (1)
- ► 08/03 - 08/10 (1)
- ► 09/14 - 09/21 (1)
- ► 09/21 - 09/28 (5)
- ► 09/28 - 10/05 (4)
- ► 10/05 - 10/12 (4)
- ► 10/12 - 10/19 (1)
- ► 10/26 - 11/02 (4)
- ► 11/09 - 11/16 (3)
- ► 11/16 - 11/23 (1)
- ► 11/23 - 11/30 (1)
- ► 11/30 - 12/07 (3)
- ► 12/07 - 12/14 (1)
- ► 12/14 - 12/21 (3)
-
►
2009
(49)
- ► 01/04 - 01/11 (1)
- ► 01/11 - 01/18 (1)
- ► 01/18 - 01/25 (1)
- ► 01/25 - 02/01 (2)
- ► 02/15 - 02/22 (1)
- ► 03/01 - 03/08 (1)
- ► 03/15 - 03/22 (4)
- ► 03/22 - 03/29 (1)
- ► 03/29 - 04/05 (1)
- ► 04/05 - 04/12 (2)
- ► 04/19 - 04/26 (1)
- ► 05/10 - 05/17 (1)
- ► 05/17 - 05/24 (1)
- ► 05/24 - 05/31 (1)
- ► 06/07 - 06/14 (2)
- ► 07/12 - 07/19 (1)
- ► 08/09 - 08/16 (1)
- ► 08/23 - 08/30 (1)
- ► 08/30 - 09/06 (1)
- ► 09/13 - 09/20 (1)
- ► 09/20 - 09/27 (1)
- ► 09/27 - 10/04 (2)
- ► 10/04 - 10/11 (1)
- ► 10/11 - 10/18 (4)
- ► 10/18 - 10/25 (3)
- ► 10/25 - 11/01 (1)
- ► 11/01 - 11/08 (1)
- ► 11/08 - 11/15 (3)
- ► 12/06 - 12/13 (1)
- ► 12/13 - 12/20 (1)
- ► 12/20 - 12/27 (4)
- ► 12/27 - 01/03 (1)
-
►
2010
(1)
- ► 02/28 - 03/07 (1)