Internationale dag van de moedertaal
Iedereen heeft een moedertaal, zoveel is zeker. Als je nu groot of klein bent, blank of zwart.
Een moedertaal is een deel van uw cultuur en een soort erfenis van uw ouders. Voor de UNESCO (United Nations Educational, Scientific and Cultural Organization) zijn talen het instrument om het culturele erfgoed levend te houden. Door de moedertaal in ere te houden, blijft de taalkundige en culturele traditie bestaan en worden ze zich meer bewust van de verschillen tussen de mensengroepen. Dit zou leiden tot meer begrip. UNESCO heeft uiteindelijk 21 februari uitgeroepen tot Internationale dag van de moedertaal.
Waarom 21 februari ?
De aanleiding om het op die datum te vieren, waren de rellen van 1952, waarbij een aantal studenten omkwamen tijdens demonstaties om het Bengaals erkend te krijgen als een officiële taal van Pakistan. De regering had gesteld dat uitsluitend het Urdu de taal van Pakistan was.
De Internationale dag werd voor het eerst gevierd in 2000.
Internationale dag van de moedertaal in de klas
Je kan ook deze internationale dag in een les verwerken. Je kan er werken rond hun eigen taal, wereldtalen, vreemde talen, soorten talen, …. Daarnaast heb ik een passend simulatiespel gevonden. ‘De taalbarrière’. Het is een simulatiespel van de moeilijkheden die vluchtelingen het hoofd moeten bieden wanneer ze asiel aanvragen.
Enkele van de onderwerpen die aan bod komen zijn
· de frustraties en de emoties die vluchtelingen het hoofd moeten bieden;
· het overwinnen van de taalbarrière;
· discriminatie tijdens de aanvraagprocedure.
Je kan dit simulatiespel ook gebruiken in andere thema’s zoals discriminatie, vluchtelingen, menselijke veiligheid, mensenrechten, …
Voor meer informatie van dit simulatiespel kan je hier terecht : http://www.vormen.org/Kompas/Taalbarriere.html
Je ziet de Internationale dag van de moedertaal is een zeer goed en leuk thema om rond de werken binnen PAV.
Iedereen heeft een moedertaal, zoveel is zeker. Als je nu groot of klein bent, blank of zwart.
Een moedertaal is een deel van uw cultuur en een soort erfenis van uw ouders. Voor de UNESCO (United Nations Educational, Scientific and Cultural Organization) zijn talen het instrument om het culturele erfgoed levend te houden. Door de moedertaal in ere te houden, blijft de taalkundige en culturele traditie bestaan en worden ze zich meer bewust van de verschillen tussen de mensengroepen. Dit zou leiden tot meer begrip. UNESCO heeft uiteindelijk 21 februari uitgeroepen tot Internationale dag van de moedertaal.
Waarom 21 februari ?
De aanleiding om het op die datum te vieren, waren de rellen van 1952, waarbij een aantal studenten omkwamen tijdens demonstaties om het Bengaals erkend te krijgen als een officiële taal van Pakistan. De regering had gesteld dat uitsluitend het Urdu de taal van Pakistan was.
De Internationale dag werd voor het eerst gevierd in 2000.
Internationale dag van de moedertaal in de klas
Je kan ook deze internationale dag in een les verwerken. Je kan er werken rond hun eigen taal, wereldtalen, vreemde talen, soorten talen, …. Daarnaast heb ik een passend simulatiespel gevonden. ‘De taalbarrière’. Het is een simulatiespel van de moeilijkheden die vluchtelingen het hoofd moeten bieden wanneer ze asiel aanvragen.
Enkele van de onderwerpen die aan bod komen zijn
· de frustraties en de emoties die vluchtelingen het hoofd moeten bieden;
· het overwinnen van de taalbarrière;
· discriminatie tijdens de aanvraagprocedure.
Je kan dit simulatiespel ook gebruiken in andere thema’s zoals discriminatie, vluchtelingen, menselijke veiligheid, mensenrechten, …
Voor meer informatie van dit simulatiespel kan je hier terecht : http://www.vormen.org/Kompas/Taalbarriere.html
Je ziet de Internationale dag van de moedertaal is een zeer goed en leuk thema om rond de werken binnen PAV.
6 opmerkingen:
Ik vind het een leuk onderwerp om les over te geven en je kan het ook vaak aan de actualiteit linken.
Het simulatiespel is ook een goed idee zodat de leerlingen zich beter kunnen inleven in de situatie en ook actief bezig zijn!
En over typfoutjes van de moedertaal zullen we maar niet spreken zeker;)Grapje Kevin
Marliesj
Interessant spel.
Ik denk dat dit een feestdag is voor meneer de Brabander zeker?
T
ha lol!
hé Kevin, je bent super goed bezig! :o)
Thomas, wil je de link naar de homepagina van de website 'vormen' in de linkeboel plaatsen en niet de link naar een bepaald spel... er zijn er nu eenmaal ontzettend veel die interessant zijn!
De link naar het spel zelf zou in deze post hier moeten komen!
Dank aan beiden!
lievegroeten
Ik vind dit ook een zeer interessant spel. Leerlingen kunnen zo eens in de huid kruipen van mensen die met deze problematiek te kampen hebben. Er kan misschien zelfs een gedragsverandering plaatsvinden bij de leerlingen na dit spel tegenover mensen die asiel zoeken.
Lynn
Hoj!
Het spel gaat over een zeer actueelprobleem die zeker moet aangehaald worden bij jongeren. Aan de hand van een simulatiespel, zullen ze zich meer kunnen inleven in de problemen van de immigranten. Hierdoor zullen ze waarschijnlijk een andere kijk krijgen op verschillende problemen in de maatschappij.
Groeten
Nele
'Mevrouw,oeze moedertoale is welt westvloams whè. Kwete nie wa daj gie doa van peist mao da bekakt abn is nietn vo mie. Nji Menjir, vroag wok olsan: 'Kjell, sprikt ne kji skwoon nederlands.' Maor oj nie mijn gedacht vraogt of niet, ik zegget ollik. Ik vinne kik da nie skwone. En Nederlands, wuk i dadde. Oh mevrouw, kgaat u nie uitlegge, ge versta wel wuk dak bedoele en dag van de moedertaole of nie. Ik klappe kik oltid westvloams. Verstaajt?'
Kell, 5de jaar Houtbewerking
Een reactie posten